Passa al contingut principal

Com iniciar-te en el ioga des de casa si ets principiant

Molts són els que es volen iniciar en el mon del ioga i decideixen fer-ho des de la comoditat de casa seva, a través de vídeos i tutorials.

Però, saps com començar a practicar ioga si ets principiant? Encetem el blog responent a una de les preguntes més recurrents d'aquells que s'aproximen al ioga amb curiositat i cert desconeixement.

Molts són els que penses que el ioga no està fet per ells, ja que es consideren poc o gens flexibles; però el ioga no és qüestió de flexibilitat sinó que va molt més enllà. El ioga és una filosofia mil·lenària que té per objectiu unir el cos, la ment i l'esperit; per tant, el fet de ser flexible o no dista molt dels motius pels quals el ioga va formar-se. En realitat, la pràctica física (àssana és el nom en sànscrit per a 'postura') és només una petita part del ioga, un esglaó més en el camí cap a la il·luminació o samadhi.



Per què vols practicar ioga?

Sabent això, hem d'intentar deixar l'ego a un costat i preguntar-nos: "Què volem aconseguir amb la pràctica del ioga?". Si el nostre objectiu és millorar la condició física general, és a dir, guanyar en mobilitat, força i també flexibilitat, hem de buscar un estil que ens dirigeixi cap aquí com el Hatha, el Vinyasa, l'Ashtanga, el ioga funcional o l'alineació. Si en canvi volem reduir l'estrès del dia a dia i dedicar-nos un espai de desconnexió, el millor serà que provem amb estils com el Yin o amb alguna pràctica física breu per després poder dedicar més estona a la meditació. O si simplement tens curiositat perquè has sentit a parlar dels molts beneficis que aporta la pràctica del ioga, el millor és provar diferents estils i professors.


Quin és el millor lloc on practicar?

També és important disposar d'un mínim espai íntim on practicar amb comoditat, si pot ser aïllat de sorolls forts i amb una temperatura confortable, molt millor.

Si tens dificultats per concentrar-te, pot ser útil ambientar una mica el lloc amb decoració, lectures inspiradores, música ambient, encens o olis essencials per aromatitzar.



Quin material és necessari per fer ioga?

Una altra qüestió que et pot preocupar és la roba i material necessari. La realitat és que podries practicar ioga sense res, sobre un terra nu i amb una roba mínimament còmoda; així són la majoria de sessions de Yin ioga. Però per a practiques més dinàmiques, és molt recomanable disposar d'una estoreta específica per a ioga. Les millors estoretes tenen alta densitat i adherència; una bona referència per conèixer-ne la densitat és mirant el pes (com més pes i menys gruix, major densitat). Per consciència i sostenibilitat, recomanem estoretes fetes de materials orgànics i biodegradables.

Et seran útils altres objectes per adaptar el ioga a la teva condició actual, com blocs (els de suro o fusta són molt millors que els d'escuma), cinturó (uns 2 metres de llargada és ideal), mantes (les millors són les típiques de transportista per tapar mobles), cadira (metàl·lica i sense la xapa del respatller), entre d'altres. Si busques informació sobre ioga Iyengar, veuràs la quantitat de suports utilitzats i creats pel mestre B.K.S. Iyengar; no cal que els tinguis tots ni molt menys, aquí te'ls hem ordenat per l'ús que normalment se'n fa de més a menys.

Pel que fa a la roba, el més apropiat és usar vestimenta elàstica i no excessivament ampla, que et permeti veure les formes del cos i de les postures. Una qüestió molt important en els estils dinàmics és el fet de NO usar mitjons! N'hi ha que són amb la forma dels dits i antilliscants, però si pots evitar usar-ne d'aquest tipus, millor. Els mitjons et faran perdre adherència.

Si ets dels que li suen molt les mans i tot i tenir una bona estoreta no aconsegueix una adherència òptima, pots provar d'usar magnesi líquid d'escalada. L'estoreta quedarà ben blanca, però amb un drap i aigua marxa ràpidament 😉



Per on començo?

Hi ha diferents qüestions a tenir en compte a l'hora d'escollir una sessió o una altra, ho intentem resumir de la següent manera:

  • Objectiu amb la pràctica: tal com t'hem explicat abans, l'estil que escullis dependrà molt de què vols aconseguir amb la pràctica del ioga.
  • Coneixements previs sobre la pràctica: si ja has tingut contacte amb el ioga, et serà més fàcil escollir l'estil i seguir la pràctica.
  • Estat físic actual: si tens un estil de vida molt actiu i un bon coneixement del teu cos, et podràs sentir més còmode amb sessions més dinàmiques i ràpides, mentre que si actualment no realitzes activitat de forma regular, un estil més pausat t'ajudarà a assimilar el moviment i a conèixer millor el teu cos.
  • Situació especial: si estàs embarassada o has tingut una lesió recentment, el millor serà que busquis sessions específiques i pausades que et permetin observar com el cos i la ment assimilen la practica.
  • Moment del dia: a primeres hores del dia i fins a mitja tarda, un estil dinàmic que posi èmfasi en la força t'ajudarà a activar l'energia, mentre que a última hora, un estil pausat i suau t'ajudarà a assimilar allò viscut i a dormir més profundament.
A la plataforma podràs classificar les sessions per estil, durada, dificultat, professor/a i objectiu. Si no saps per on començar, et recomanem que comencis pel programa La meva primera setmana de ioga on trobaràs set sessions de diferents estils amb diferents professors.

Si et queden dubtes o creus que necessites un suport individualitzat, contacta amb nosaltres 🙏



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La motivació i l'adquisició d'hàbits

Què és la motivació? L'Associació Americana de Psicologia (APA) defineix la motivació com l'impuls que dona propòsit o direcció a una conducta. I en aquesta definició hi inclouen una primera classificació bàsica dels tipus de motivacions, la qual n'inclou dos tipus bàsics: Els motius primaris , que van lligats a la nostra fisiologia i a les nostres necessitats bàsiques, per exemple: la gana, la son, la set, el sexe... Els motius secundaris , que inclouen els objectius personals i socials. Aquests estan més relacionats amb la relació amb altres persones, la competició i els nostres interessos i metes personals. Com sempre, les definicions són generals i poc atrevides, així que al llarg d'aquest article exposaré diverses teories i estudis sobre què hi ha al darrere de tot allò que fem i deixem de fer. Bases neurobiològiques Quan ubiquem al cervell la definició inicial de motivació, la podem representar essencialment a través del circuit de la recompensa , el qual s'en

'Ioga' o 'yoga': com s'escriu en català?

Cada cop que algú em pregunta pel domini web de la plataforma ( www.iogaacasa.cat ), puntualitzo amb èmfasi que "ioga" va amb i llatina , ja que diverses persones m'han dit que no podien trobar la web o l'Instagram, i és perquè esrivien "yoga" amb y grega , com en castellà. Des dels inicis del projecte vaig tenir molt clar que volia que fos en la meva llengua materna, per això, vaig escollir la paraula ioga enlloc de yoga , tot i que la segona sigui molt més popular i mediàtica per la influència del castellà i de l'anglès. Arrel d'això, m'he animat a re-connectar amb la meva vena filològica (molta gent ho desconeix, però vaig estudiar filologia catalana, tot i que mai he exercit oficialment de professora i molts dels coneixements adquirits durant la carrera se m'han anat esborrant, així que demano perdó per avançat si escric alguna barbaritat, hehe 😅) per crear una entrada al blog parlant de l'etimologia de la paraula ioga i, perquè no,