Passa al contingut principal

Com iniciar-te en el ioga des de casa si ets principiant

Molts són els que es volen iniciar en el mon del ioga i decideixen fer-ho des de la comoditat de casa seva, a través de vídeos i tutorials.

Però, saps com començar a practicar ioga si ets principiant? Encetem el blog responent a una de les preguntes més recurrents d'aquells que s'aproximen al ioga amb curiositat i cert desconeixement.

Molts són els que penses que el ioga no està fet per ells, ja que es consideren poc o gens flexibles; però el ioga no és qüestió de flexibilitat sinó que va molt més enllà. El ioga és una filosofia mil·lenària que té per objectiu unir el cos, la ment i l'esperit; per tant, el fet de ser flexible o no dista molt dels motius pels quals el ioga va formar-se. En realitat, la pràctica física (àssana és el nom en sànscrit per a 'postura') és només una petita part del ioga, un esglaó més en el camí cap a la il·luminació o samadhi.



Per què vols practicar ioga?

Sabent això, hem d'intentar deixar l'ego a un costat i preguntar-nos: "Què volem aconseguir amb la pràctica del ioga?". Si el nostre objectiu és millorar la condició física general, és a dir, guanyar en mobilitat, força i també flexibilitat, hem de buscar un estil que ens dirigeixi cap aquí com el Hatha, el Vinyasa, l'Ashtanga, el ioga funcional o l'alineació. Si en canvi volem reduir l'estrès del dia a dia i dedicar-nos un espai de desconnexió, el millor serà que provem amb estils com el Yin o amb alguna pràctica física breu per després poder dedicar més estona a la meditació. O si simplement tens curiositat perquè has sentit a parlar dels molts beneficis que aporta la pràctica del ioga, el millor és provar diferents estils i professors.


Quin és el millor lloc on practicar?

També és important disposar d'un mínim espai íntim on practicar amb comoditat, si pot ser aïllat de sorolls forts i amb una temperatura confortable, molt millor.

Si tens dificultats per concentrar-te, pot ser útil ambientar una mica el lloc amb decoració, lectures inspiradores, música ambient, encens o olis essencials per aromatitzar.



Quin material és necessari per fer ioga?

Una altra qüestió que et pot preocupar és la roba i material necessari. La realitat és que podries practicar ioga sense res, sobre un terra nu i amb una roba mínimament còmoda; així són la majoria de sessions de Yin ioga. Però per a practiques més dinàmiques, és molt recomanable disposar d'una estoreta específica per a ioga. Les millors estoretes tenen alta densitat i adherència; una bona referència per conèixer-ne la densitat és mirant el pes (com més pes i menys gruix, major densitat). Per consciència i sostenibilitat, recomanem estoretes fetes de materials orgànics i biodegradables.

Et seran útils altres objectes per adaptar el ioga a la teva condició actual, com blocs (els de suro o fusta són molt millors que els d'escuma), cinturó (uns 2 metres de llargada és ideal), mantes (les millors són les típiques de transportista per tapar mobles), cadira (metàl·lica i sense la xapa del respatller), entre d'altres. Si busques informació sobre ioga Iyengar, veuràs la quantitat de suports utilitzats i creats pel mestre B.K.S. Iyengar; no cal que els tinguis tots ni molt menys, aquí te'ls hem ordenat per l'ús que normalment se'n fa de més a menys.

Pel que fa a la roba, el més apropiat és usar vestimenta elàstica i no excessivament ampla, que et permeti veure les formes del cos i de les postures. Una qüestió molt important en els estils dinàmics és el fet de NO usar mitjons! N'hi ha que són amb la forma dels dits i antilliscants, però si pots evitar usar-ne d'aquest tipus, millor. Els mitjons et faran perdre adherència.

Si ets dels que li suen molt les mans i tot i tenir una bona estoreta no aconsegueix una adherència òptima, pots provar d'usar magnesi líquid d'escalada. L'estoreta quedarà ben blanca, però amb un drap i aigua marxa ràpidament 😉



Per on començo?

Hi ha diferents qüestions a tenir en compte a l'hora d'escollir una sessió o una altra, ho intentem resumir de la següent manera:

  • Objectiu amb la pràctica: tal com t'hem explicat abans, l'estil que escullis dependrà molt de què vols aconseguir amb la pràctica del ioga.
  • Coneixements previs sobre la pràctica: si ja has tingut contacte amb el ioga, et serà més fàcil escollir l'estil i seguir la pràctica.
  • Estat físic actual: si tens un estil de vida molt actiu i un bon coneixement del teu cos, et podràs sentir més còmode amb sessions més dinàmiques i ràpides, mentre que si actualment no realitzes activitat de forma regular, un estil més pausat t'ajudarà a assimilar el moviment i a conèixer millor el teu cos.
  • Situació especial: si estàs embarassada o has tingut una lesió recentment, el millor serà que busquis sessions específiques i pausades que et permetin observar com el cos i la ment assimilen la practica.
  • Moment del dia: a primeres hores del dia i fins a mitja tarda, un estil dinàmic que posi èmfasi en la força t'ajudarà a activar l'energia, mentre que a última hora, un estil pausat i suau t'ajudarà a assimilar allò viscut i a dormir més profundament.
A la plataforma podràs classificar les sessions per estil, durada, dificultat, professor/a i objectiu. Si no saps per on començar, et recomanem que comencis pel programa La meva primera setmana de ioga on trobaràs set sessions de diferents estils amb diferents professors.

Si et queden dubtes o creus que necessites un suport individualitzat, contacta amb nosaltres 🙏



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Cinturó de ioga: com usar-lo?

Molt usat en estils com el ioga Iyengar , el cinturó ens pot ajudar en diferents aspectes de la pràctica, donant-nos la possibilitat d'adaptar les postures a les nostres necessitats (de la mateixa manera que ho fan altres suports com els blocs, la cadira o les mantes). Com ha de ser el cinturó de ioga? Com diu la dita, "millor que en sobri que no que en falti", i així passa amb el cinturó de ioga: millor que sigui una mica més llarg que no que se'ns quedi curt. Una mida adequada amb la qual segurament podràs fer tots els exercicis és 250 cm . Tot i això, si no ets una persona molt alta, amb un de 230 cm o inclús de 200 cm et serà suficient. El material més adequat és el cotó , millor que els teixits sintètics. I, finalment i per la meva experiència, la tanca més adequada és la metàl·lica de doble anella semi-esfèrica, com la de la imatge: N'hi ha que porten una tanca també metàl·lica però rectangular , amb una barra intermèdia mòbil. Tal com he comentat, per la m

La motivació i l'adquisició d'hàbits

Què és la motivació? L'Associació Americana de Psicologia (APA) defineix la motivació com l'impuls que dona propòsit o direcció a una conducta. I en aquesta definició hi inclouen una primera classificació bàsica dels tipus de motivacions, la qual n'inclou dos tipus bàsics: Els motius primaris , que van lligats a la nostra fisiologia i a les nostres necessitats bàsiques, per exemple: la gana, la son, la set, el sexe... Els motius secundaris , que inclouen els objectius personals i socials. Aquests estan més relacionats amb la relació amb altres persones, la competició i els nostres interessos i metes personals. Com sempre, les definicions són generals i poc atrevides, així que al llarg d'aquest article exposaré diverses teories i estudis sobre què hi ha al darrere de tot allò que fem i deixem de fer. Bases neurobiològiques Quan ubiquem al cervell la definició inicial de motivació, la podem representar essencialment a través del circuit de la recompensa , el qual s'en