Quan es parla d'Astanga, a molts ens ve al cap l'estil de ioga físic anomenat d'aquesta manera, en el qual se segueixen unes seqüències de postures ordenades i preestablertes. Però la realitat és que el concepte naix centenar d'anys abans que l'estil, aproximadament entre els segles II aC i II dC, quan el savi Patanjali escrigué els 196 aforismes coneguts com els Yoga Sutres.
Qui fou Patanjali?
Hi ha controvèrsia amb la identitat del savi Patañjali, ja que s'identifiquen tres Patañjalis diferents: un fou un dels tres grans gramàtics de la tradició índia, l'altre un metge que escrigué un important tractat de medicina, i l'últim el iogui que ens ocupa l'article. Com que en desconeixem les dates exactes d'escriptura dels Yoga Sutres, alguns aposten perquè els tres Patañjalis en són un de sol, una figura mítica que avarca tres grans aspectes de l'ésser: la parla, el cos i la ment.
Què significa Astanga?
La traducció literal de la paraula sànscrita és: asta 'vuit' i anga 'membres', és a dir, vuit parts, que fan referència als vuit passos que Patañjali descriu com el camí per assolir la il·luminació.
Quines són les vuit parts o passos de l'Astanga?
yama niyamāsana prāṇāyāma pratyāhāra dhāraṇā dhyāna samādhayo’ṣṭāvaṅgāni || 2.29 ||
Les restriccions, les prescripcions, les postures, el control de la respiració, la retirada [dels sentits], la concentració, la meditació i la contemplació constitueixen els vuit elements del ioga ||Sutra 2.29||
En l'obra de Patañjali es descriuen vuit passos a transitar si es vol assolir la il·luminació o unió, l'objectiu últim del ioga. Tot i que aquests passos van de més "bàsics" a més "complexes" (ho escric entre cometes perquè en cap cas considero que els primers passos de l'Astanga siguin senzills o fàcils de dur a terme, és més, podem passar-nos tota una vida treballant per assolir-los), es aconsellable practicar-los de manera conjunta.
Cada pas pot estar conformat per un conjunt de passos, o ser-ne un de sol. Coneguem-los:
1. Iama ('controlar', 'restringir'): obligacions morals fonamentals, de contenció i autocontrol en relació amb l'entorn i amb la resta. A la vegada es divideix en cinc parts:- Ahimsa: no-violència.
- Sàtia: sinceritat, no mentir.
- Asteia: honestedat, no robar.
- Brahmaxària: castedat, control del desig.
- Aparigraja: absència de cobdícia.
2. Niama (ni 'sota' i iam 'control'): compromisos individuals de conducta que el iogui adquireix amb si mateix. També es compon de cinc parts:
- Sauxa: neteja física i mental.
- Santoxa: content, satisfacció.
- Tapas: disciplina, austeritat, perseverància.
- Svadiaia: estudi, autoreflexió.
- Ixvara pranidana: contemplació de la divinitat.
4. Pranaiama (prana 'respiració', 'alè, o 'aire vital' i aiama ' expansió' o 'regulació'): control de l'energia vital o prana a través del control de la respiració. Existeixen molts exercicis de respiració, cadascun amb objectius específics; el que és comú en tots els exercicis són les quatre fases de la respiració: 1) púraka 'inhalació', 2) kúmbhaka 'retenció' amb pulmons plens, 3) rètxaka 'expiració' i 4) kúmbhaka-xúniaka 'retenció' amb pulmons buits. No en tots els exercicis es produeixen les quatre fases.
5. Pratiahara (prati 'cap a' i hr 'prendre' o 'endur-se'): replegament dels sentits cap endins, prescindint de l'entorn i dels objectes exteriors.
6. Dharanà (dhr 'sostenir' o 'mantenir'): estat de concentració que s'assoleix fixant l'atenció en un únic punt. Aquest objecte pot ser material o immaterial, intern o extern.
7. Dhiana (dhi 'pensar' o 'meditar'): estat de meditació profunda que s'assoleix quan la concentració és absoluta.
8. Samadhi ('absorbir'): il·luminació, estat de consciència pura i de dissolució en què l'individu percep que és un amb l'univers.
Amb aquests vuit passos, Patañjali estructura i resumeix el camí que s'ha de recórrer per assolir la il·luminació o unió amb el tot. Sense integrar els principis ètics dels iames, no és possible assolir el samadhi, però mentre practiquem àssana, pranaiama o pratiahara, hem de seguir treballant en els passos anteriors de iama i niama. Per tant, sense transitar pels primers escalons, no podrem accedir a la part superior, però tal com anem ascendint, hem de recordar de tornar enrere; es tracta d'un camí d'anada i tornada constant.
Esperem que amb aquest resum hagis integrat una de les ensenyances més grans que ens ha deixat el savi Patañjali. Esperem encantades els teus comentaris!
Referències:
Patañjali; Yogasutra, els aforismes del ioga. Introducció, traducció i edició d'Òscar Pujol.
Simple-yoga, "Explorando los Yogasutra". https://simple-yoga.org/es/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada